ویدئو| دعوای نماینده انجمن گاوداران گوشتی با وزارت کشاورزی روی آنتن زنده کدام گروه‌های شغلی از مالیات معاف شدند؟ آخرین قیمت سکه در حراج مرکز مبادله (۵ آذر ۱۴۰۳) پیش بینی بورس فردا (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳)| رشد همپای دلار ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت طلا و سکه (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | طلا دنباله روی دلار پیش بینی قیمت دلار (سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳) | روند صعودی دلار ادامه‌ دارد؟ شناسایی باند شبکه‌ای ارتشا در استان خراسان رضوی (۵ آذر ۱۴۰۳) + فیلم قبض برق بیش از ۲۴ میلیون مشترک کمتر از ۵۰ هزار تومان است معاون بانک مرکزی: پرداخت موبایلی تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود چگونه شانس برنده شدن جایزه ۱۰ میلیارد تومانی بلو را داشته باشیم؟ | بازی برد و بخت قطعی‌های برق همچنان ادامه دارد تهدید به حذف برخی متقاضیان دهک ۱ تا ۴ نهضت ملی مسکن ریزش سنگین قیمت طلا و سکه در مشهد (۵ آذر ۱۴۰۳) جهش بورس برای دومین روز پیاپی | گزارش وضعیت بازار سرمایه (۵ آذر ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۵ آذر ۱۴۰۳) | رشد قیمت‌ها از سر گرفته شد حداقل حقوق بازنشستگان کشوری برای سال ۱۴۰۴ تعیین شد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۵ آذر ۱۴۰۳) | دو جهت متفاوت بازار خودرو ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا (۵ آذر ۱۴۰۳) | نزول دلار به کانال ۶۸ هزار تومان حداقل حقوق کارمندان تعیین شد ارزش دارایی‌های ملکی بانک‌ها به ۵۰۰ همت می‌رسد تشکیل کارگروه ویژه برای ساخت قطعه ۳ آزادراه تهران _ شمال با حضور معاون‌اول رئیس‌جمهور شروط مهم واردات خودرو در آیین‌نامه جدید دولت رئیس‌کل بانک مرکزی: آغازبه‌کار ریال دیجیتال، به‌زودی اوج‌گیری دلار نیما ادامه دارد (۵ آذر ۱۴۰۳) | نرخ امروز: ۵۱ هزار و ۶۴۱ تومان آغاز حراج جدید سکه از ساعت ۱۲ امروز (۵ آذر ۱۴۰۳) | چه سکه‌هایی عرضه می‌شود؟ عضو کمیسیون انرژی مجلس: برق منازل مسکونی دیگر قطع نمی‌شود میوه و صیفی‌جات در میادین میوه و تره‌بار مشهد با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ (۵ آذر ۱۴۰۳) فرار مالیاتی ۲۳۰۰ میلیاردی باربری‌های خراسان رضوی
سرخط خبرها

تغییر در شیوه بسته بندی محصولات به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید مردم

  • کد خبر: ۸۱۵۰۰
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
تغییر در شیوه بسته بندی محصولات به دلیل گرانی و کاهش قدرت خرید مردم
مواد شوینده و بهداشتی سرخالی‌تر از قبل، پلاستیک چیپس و خوراکی‌ها پربادتر از همیشه، بسته بندی برخی محصولات کمرباریک‌تر شده است و کف بطری‌ها و ظروف بسته بندی مقعر شده اند.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ مواد شوینده و بهداشتی سرخالی‌تر از قبل، پلاستیک چیپس و خوراکی‌ها پربادتر از همیشه، بسته بندی برخی محصولات کمرباریک‌تر شده است و کف بطری‌ها و ظروف بسته بندی مقعر شده اند. از سروته محصولات در بسته بندی‌ها زده اند و درعین حال تمام خلاقیت خود را به کار گرفته اند تا آب رفتن وزن محصولات برای خریداران محسوس نباشد. تولیدکنندگان پای این تغییرات در بسته بندی‌ها ایستاده اند و حرفشان، کاهش قدرت خرید مردم و گرانی مواد اولیه است.

اینکه اگر با همان شکل وشمایل گذشته بخواهند محصولاتشان را بسته بندی و افزایش قیمت‌ها را لحاظ کنند، کالا‌های تولیدی شان فروش نمی‌رود؛ برای همین تلاش می‌کنند هم افزایش قیمت را لحاظ کنند و هم سود و زیان خودشان را درنظر بگیرند. اما در این میان، این مردم هستند که هم چوب گرانی را می‌خورند و هم چوب آب رفتن محصولات بسته بندی  شده را.

تغییر شکل برای جبران گرانی ‎‌ها

در همین زمینه رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی می‌گوید: گرانی کالا‌ها ازجمله لبنیات و دیگر کالا‌های اساسی این بهانه را دست تولیدکنندگان می‌دهد که تولید به صرفه نیست و به همین دلیل ترفند‌هایی برای افزایش قیمت‌ها به کار می‌گیرند که همین تغییرات در بسته بندی محصولات، جزو این ترفندهاست.

سیدمهدی اصغریان در گفتگو با خبرنگار ما تاکید می‌کند: دستگاه ‎‌های نظارتی باید از مبدأ به این تغییرات در بسته بندی‌ها نظارت کنند و فقط نظارت و رسیدگی در اصناف اثرگذار نیست. متاسفانه دستگاه‌های نظارتی ما برخلاف سایر استان‌ها بیشترین تمرکز خود را بر روی اصناف گذاشته اند، درحالی که پاشنه آشیل این گرانی‌ها و کم فروشی‌ها و تقلب‌ها و... را باید در مبدأ تولید یافت.

واحد‌های صنفی هم مقصرند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی درعین حال به نقش گردانندگان سوپرمارکت‌ها و‎ هایپرمارکت‌ها در حوزه ارائه محصولات اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه خیلی از افرادی که در سوپرمارکت‌ها و ‎ هایپرمارکت‌ها مشغول به کار هستند، در زمان خرید محصولات تولیدکنندگان، دقت لازم را ندارند و هرمحصولی را حتی با نداشتن مشخصات کامل وارد قفسه ‎‌های خود می‌کنند. از این طریق به راحتی اجناس تولیدکنندگان با هرشکل بسته بندی و هر کمیت و کیفیتی به فروش می‌رسد.

به گفته اصغریان، باید دوره‌های تخصصی برای کسانی که در سوپرمارکت‌ها و‎ هایپرمارکت‌ها فعالند و مجوز این مشاغل را گرفته اند، برگزار شود تا تولیدکنندگان محصولات کم کیفیت، نتوانند با هر شگردی کالا‌های خود را به قفسه‌های مغازه‌ها راه دهند.

مردم مشکلات بسته بندی‌ها را گزارش دهند

اصغریان به این موضوع هم اشاره می‌کند که، چون دستگاه ‎‌های نظارت بر تولید خیلی فعال نیستند، گزارش‌های مردمی می‌تواند این خلأ را پر کند. مردم با گزارش دادن و شکایت کردن می‌توانند در حوزه نظارت و برخورد با متخلفان کمک کنند.

وی تاکید می‌کند: از تمام مصرف کنندگان می‌خواهیم که مشخصات دقیق روی بسته بندی محصولات ازجمله وزن، قیمت و واحد تولیدی را بررسی کنند و درصورت هرگونه مغایرت، با انجمن حمایت از مصرف کنندگان یا با شماره ‎‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس بگیرند.

وی درعین حال این خبر را می‌دهد که برای حمایت از مصرف کنندگان انجام آزمایش ‎‌های تصادفی را شروع کرده اند که هم کیفیت و هم کمیت را شامل می‌شود. با انجام این آزمایش‌ها رصد می‌کنند که کدام تولیدکنندگان با تخلف و تقلب به دنبال سودجویی از جیب مصرف کنندگان هستند.

قدرت خرید مردم باید درنظر گرفته شود

دبیر اتاق اصناف مشهد هم درباره مشکلات موجود در بسته بندی کالا‌ها و آب رفتن آن‌ها در میان موج‌های گرانی، می‌گوید: اصناف در نوع بسته بندی کالا‌ها و نقص‌هایی که این بسته بندی‌ها دارد، نقشی ندارند و این کارخانه داران و تولیدکنندگان هستند که با افزایش قیمت و در بحران‎‌های گرانی، با تغییر در بسته بندی یا کاهش کیفیت کالا، دست به شگرد‌های جبران سود می‌زنند.

عبدا... افشاری صالح در گفتگو با خبرنگار ما تاکید می‌کند: این بهانه‌ای بیش نیست که بگوییم اصناف هم در این ماجرا نقش دارند یا مقصرند. سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید مشکل بسته بندی کالا‌ها را با درنظر گرفتن کیفیت و کمیت در واحد‌های تولید کننده جست وجو و حل کند.

وی در پاسخ به اظهارات رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان خراسان رضوی که تاکید کرده است واحد‌های صنفی هم نباید هرنوع کالا را بر هر بسته بندی وارد قفسه ‎ هایشان کنند، می‌گوید: صاحبان سوپرمارکت‌ها و ‎ هایپرمارکت‌ها باتوجه به قدرت خرید مردم، کالا‌ها و محصولات خود را از برند‌ها و تولیدکنندگان مختلف تامین می‌کنند؛ زیرا همه مردم توان خرید هرکالا با هر بسته بندی و کیفیت لازم را ندارند.

به گفته افشاری، واحد‌های صنفی شرایط اقتصادی مردم را درنظر می‌گیرند؛ برای همین اجناسی با بسته بندی و شکل وشمایل گوناگون را برای گروه ‎‌های مختلف مردم با قدرت خرید متفاوت آن‌ها تامین می‌کنند.

دبیر اتاق اصناف مشهد تاکید می‌کند: برای اینکه تولیدکنندگان اعتماد مردم را جلب کنند و با هر شگرد و ترفندی دنبال جبران افزایش قیمت‌ها نباشند، راه ‎‌های بهتری هم هست. آن‌ها می‌توانند اسم کالای ارائه شده را با درنظر گرفتن حجم و وزن تغییر دهند. به طور نمونه در بازار برای برخی محصولات بیان شده است که مثلا چندعددی یا چندگرمی و.... در این صورت هم خریدار احساس نمی‌کند که کلاه سرش رفته است و هم تولیدکننده با تعدد حجم و وزن دقیق، می‌تواند قیمت ‎‌های مختلف و واقعی را ارائه دهد و اعتماد مشتریان را جلب کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->